@article { author = {Kolagar, Ali Mohammad and Cheraghzadeh, Mohammad and Tabrizi, Narges and shahryari, Mohammad saeed}, title = {Effect of service expose on microstructure and creep mechanisms of gas turbine blades made of IN738LC}, journal = {Metallurgical Engineering}, volume = {19}, number = {2}, pages = {146-160}, year = {2016}, publisher = {Iranian Metallurgical Engineers}, issn = {1563-1745}, eissn = {}, doi = {10.22076/me.2017.41681.1065}, abstract = {Turbine blades operate on the different temperature and stress conditions. The variousmechanismscontribute to the creep process and lead to turbine blade failure. The characterization of the creep mechanisms is critical to predict the creep behavior and design the useful life of turbine blade. This paper compares the creep behaviors of new and used blades (worked 3000 equal operating hours) based on IN738 superalloys by investigating the microstructure and using the creep models. Optical and scanning electron microscopes were applied to study the volume fraction, size of the primary and secondary precipitated phases (γ'), change of the precipitated phases morphology (ex. formed continuous carbide in grain boundaries or coarsening γ')and the formation of the creep pores. Furthermore, the dominated creep mechanisms are identified and comparedthe new blades with used blades at different stress rupture tests and real work conditions. The results show that at760 oC/586 MPa, the active creep mechanismsincludes cutting and Orowan for both new and used blades. Whereas at 982 oC/152 MPa , the dislocations climb, diffusion creep and grain boundary gliding are active for new blades and Orowan and the dislocations climb are operative for used blades.}, keywords = {"Gas turbine lade","used blade","creep mechanisms","IN738LC Ni-based superalloys"}, title_fa = {تاثیر شرایط کاری بر ریزساختار و مکانیزم‌های تغییر فرم خزشی پره‌‌های توربین ‌گاز از جنس سوپر آلیاژ پایه نیکلIN738LC}, abstract_fa = {با توجه به اینکه پره‌های توربین گاز در حین سرویس در شرایط مختلفی از دما و تنش قرار دارند لذا مکانیزم‌های تغییر فرم خزشی متفاوتی می‌تواند در پره‌ها فعال شده و باعث از کارافتادگی آنها گردد. شناسایی هر یک از مکانیزم‌های تغییرفرم خزشی در شرایط کاری، کمک می‌کند تا طراحی عمر مفید پره‌ها با قابلیت اطمینان بالاتری صورت پذیرد. در این تحقیق با بررسی‌های ریزساختاری و همچنین با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود که به مکانیزم‌های خزشی وابسته‌اند، رفتار خزشی سوپر آلیاژ IN738LC برای پره‌های متحرک نو و مستعمل با 30000 ساعت کارکرد معادل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. بررسی ریزساختار شامل اندازه‌گیری درصد سطحی 'γ، اندازه فازهای'γ اولیه و ثانویه و مشاهده تغییرات مورفولوژی فازهای رسوبی ازجمله کاربیدهای مرزدانه و تشکیل حفرات خزشی ایجاد شده در پره مستعمل نسبت به پره نو بوده که توسط میکروسکوپ‌های نوری و الکترونی روی نمونه‌های تهیه شده از پره‌‌ها انجام شده است. همچنین مکانیزم‌های فعال تغییر فرم خزش در پره‌های نو و مستعمل در شرایط مختلف آزمون‌های تنش– گسیختگی و همچنین در شرایط واقعی کارکرد آنها شناسایی و مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. نتایج نشان داده است که در شرایط خزشی C760/MPa586 مکانیزم‌های برش و اورووان برای هر دو پره نو و مستعمل فعال می‌باشد در حالی که در شرایط خزشی C982/MPa152، برای پره نو مکانیزم‌های خزش نفوذی، لغزش مرز‌دانه و صعود نابجایی‌ها و برای پره مستعمل نیز مکانیزم‌های اووروان و صعود فعال می‌باشد.}, keywords_fa = {"پره توربین گاز","پره مستعمل","مکانیزم‌های تغییر فرم خزش","سوپر آلیاژ IN738LC"}, url = {https://www.metalleng.ir/article_27394.html}, eprint = {https://www.metalleng.ir/article_27394_e3b90067e843d01f649e189735dc8d93.pdf} }